PRZYKŁAD: Centra kosztów zasobów w dziale sprzedaży

Przykład wykorzystania koncepcji centrów kosztów zasobów w Dziale Obsługi Klienta przedstawia tabela 16.

Tabela 16. Centra kosztów zasobów Działu Obsługi Klienta

Zaprezentowane w tabeli podejście wskazuje, że zamiast tradycyjnie wyodrębnianego jednego centrum kosztu dla całego DOK, wyodrębniono szczegółowe centra kosztów dla jednorodnych zasobów. Centra kosztów zdefiniowane zostały dla zespołów pracowniczych, usług outsourcingowych, maszyn i urządzeń, materiałów, systemów informatycznych oraz budynków. Takie podejście do definiowania centrów kosztów pozwala na szybkie uzyskiwanie informacji o kosztach całkowitych i jednostkowych zasobów sprzedażowych i wykorzystaniu tych informacji do kalkulacji kosztów procesów sprzedażowych oraz kosztów sprzedażowej obsługi klientów. Ponadto podejście to pozwala na wyodrębnianie kosztów niewykorzystanych zdolności usługowych na poziomie szczegółowo zdefiniowanych, jednorodnych zasobów i stanowi doskonałą podstawę do planowania i monitorowania kosztów wykorzystania posiadanego potencjału zasobów sprzedażowych.