Korzyści wynikające z wdrożenia zasobowo-procesowego rachunku kosztów mogą mieć charakter ogólny, dotyczący wyników finansowych i kultury organizacyjnej oraz mogą wynikać z zakresu dostępnych informacji wynikowych generowanych z tego rachunku kosztów.
Kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia ZPRK:
- zwiększenie konkurencyjności i zyskowności przedsiębiorstwa dzięki wyznaczaniu szczegółowych celów zarządczych dotyczących produktów, usług, klientów, zasobów i procesów oraz monitorowania wykonania tych celów na wszystkich szczeblach organizacyjnych;
- poprawa wykorzystania zasobów oraz eliminowanie i unikanie ponoszenia kosztów niewykorzystanych zasobów;
- zwiększenie efektywności procesów operacyjnych, usługowych i sprzedażowych oraz dążenie do osiągania doskonałości operacyjnej;
- wsparcie procesu ustalania cen i ofertowania rzetelną informacją o kosztach i rentowności klientów oraz produktów i usług;
- zmniejszenie ryzyka „Spirali Śmierci Kosztów Stałych” wynikającej z nieuzasadnionego alokowania kosztów niewykorzystanych zasobów do produktów, usług i klientów;
- budowa i wzmocnienie wizerunku nowocześnie zarządzanego przedsiębiorstwa w oczach strategicznych odbiorców i łańcuchów dostaw;
- uzyskanie lepszego zrozumienia elastyczności kosztowej przedsiębiorstwa poprzez dostarczenie informacji o kosztach marginalnych;
- zwiększenie świadomości kosztowej wśród szerokiego grona pracowników;
- zwiększenie efektywności podejmowania decyzji dzięki wiarygodnej i szybko sprawdzalnej informacji ekonomicznej z wykorzystaniem koncepcji rozdzielczości kosztów, rozdzielczości poziomów kosztów, rozdzielczości działań oraz rozdzielczości zasobów;
- zwiększenie skuteczności delegowania i podniesienie trafności decyzji na wszystkich poziomach zarządzania;
- spełnienie wymagań stawianych przez ustawę o rachunkowości oraz Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR) i Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR).
Korzyści z wdrożenia ZPRK mogą również wynikać z samej struktury tego rachunku kosztów, czyli zasobowego i procesowego ujęcia kosztów oraz z wykorzystywanych założeń dotyczących kalkulacji kosztów produktów, usług i klientów oraz założeń wieloblokowego i wielostopniowego prezentowania informacji wynikowej.
Korzyści wynikające z zasobowego ujęcia kosztów w ZPRK:
- zapewnienie zarządzającym odpowiednego poziomu szczegółowości i transparentności kosztów celem wsparcia planowania, wyznaczania celów zarządczych dotyczących kosztów, dostępności i wykorzystania zasobów oraz monitorowania ich wykonania;
- możliwość przyczynowo-skutkowego odzwierciedlania konsumpcji zasobów w przedsiębiorstwie oraz przyczynowo-skutkowej kalkulacji kosztów działań oraz produktów, usług i klientów;
- odzwierciedlenie elastyczności kosztowej zużywanych zasobów, co podnosi istotnie walory informacyjne w zakresie możliwości dopasowywania kosztów i poziomu zasobów do rozmiarów działalności;
- odpowiednio szczegółowa podstawa do kalkulowania kosztów niewykorzystanych zasobów z wykorzystaniem koncepcji potencjału opartej na praktycznej dostępności zasobów;
- uzyskanie wiarygodnej informacji o kosztach całkowitych i jednostkowych stawkach kosztowych na poziomie poszczególnych zasobów;
- przyczynowo-skutkowe odzwierciedlenie zużycia zasobów podstawowych i wspierających co daje kontrolę nad elastycznością ich kosztów oraz poziomem ich wykorzystania;
- wsparcie informacyjne podejmowania decyzji dotyczących outsourcingu zasobów.
Korzyści wynikające z procesowego ujęcia kosztów w ZPRK:
- zapewnienie zarządzającym odpowiednego poziomu szczegółowości i transparentności kosztów i efektywności procesów: produkcyjnych, usługowych, sprzedażowych, logistycznych, marketingowych, badawczo-rozwojowych, wspierających oraz zarządczych celem wsparcia planowania, doskonalenia oraz wyznaczania celów zarządczych i monitorowania ich wykonania;
- przyczynowo-skutkowa kalkulacja kosztów działań poprzez rzetelne odzwierciedlenie zużycia (wykorzystania) zasobów w działaniach i procesach;
- wykluczenie kosztów niewykorzystanych zasobów z kalkulacji kosztów procesów;
- uzyskanie wiarygodnej informacji o kosztach całkowitych i jednostkowych stawkach kosztowych na poziomie poszczególnych działań (operacji);
- uzyskanie podstawy do benchmarkingu realizowanego na szczegółowym poziomie działań (operacji);
- wsparcie informacyjne podejmowania decyzji dotyczących outsourcingu działań podstawowych, wspierających i zarządczych;
- poprawa jakości kalkulacji kosztów produktów, usług i klientów dzięki wyodrębnianiu realizowanych na ich rzecz działań.
Korzyści wynikające z kalkulacji kosztów produktów oraz usług w ZPRK:
- uzyskanie wiarygodnej informacji o planowanych i rzeczywistych kosztach całkowitych i jednostkowych wytwarzanych produktów oraz świadczonych usług;
- zwiększenie jakości kalkulacji planowanych kosztów wytworzenia produktów i świadczenia usług oraz zmniejszenie odchyleń od kosztów rzeczywistych;
- uzyskanie zróżnicowania w kosztach wytworzenia produktów długo- i krótko- seryjnych, które uzyskiwane jest w efekcie wyodrębniania działań pośrednio produkcyjnych związanych z określoną partią produkcyjną;
- uzyskanie zróżnicowania w kosztach produktów i świadczenia usług wynikającego z ich udziału w grupach produktowych i usługowych;
- uzyskanie informacji wspierającej zarządzanie portfelem produktów i usług;
- wykluczenie z kalkulacji kosztów produktów i usług ryzyka spirali śmierci kosztów stałych dzięki prawidłowemu wyodrębnianiu kosztów niewykorzystanych zasobów, opierając się na koncepcji praktycznej dostępności zasobów.
Korzyści wynikające z kalkulacji kosztów obsługi klientów w ZPRK:
- uzyskanie informacji o kosztach obsługi sprzedażowej, marketingowej, logistycznej i posprzedażowej poszczególnych klientów;
- uzyskanie zróżnicowania w kosztach obsługi klientów wynikającego z ich udziału w segmentach klientów i regionach sprzedaży;
- uzyskanie informacji wspierającej zarządzanie portfelem klientów oraz kształtowanie rentownych łańcuchów dostaw;
- dostęp do wiarygodnej podstawy projektowania systemów rabatowych ukierunkowanych na kształtowanie „rentownych” relacji z klientami;
- uzyskanie zróżnicowania w kosztach sprzedaży produktów i usług, które uzyskiwane jest w efekcie uwzględnienia w ich kosztach również kosztów obsługi klientów, segmentów klientów kupujących te produkty i usługi;
- wykluczenie z kalkulacji kosztów obsługi klientów ryzyka spirali śmierci kosztów stałych dzięki prawidłowemu wyodrębnianiu kosztów niewykorzystanych zasobów, opierając się na koncepcji praktycznej dostępności zasobów.
Korzyści wieloblokowego i wielostopniowego ujęcia kosztów i rentowności w ZPRK:
- możliwość uznawania określonych zakresów kosztów za istotne lub nieistotne dla rozważanego wariantu decyzyjnego;
- dostosowywanie zakresów informacji wynikowych dla kadry zarządzającej aby określić indywidualne i szczegółowe cele zarządcze dotyczące produktów, usług oraz klientów, a także monitorowanie ich osiągania;
- stopniowanie zmienności oraz poziomów kosztów pozwalające na wykorzystanie informacji do podejmowania decyzji zarówno krótko-, średnio-, jak i długoterminowych;
- uzyskanie podziału kosztów na koszty stałe i zmienne, co pozwala na lepsze zrozumienie elastyczności kosztowej sprzedawanych produktów, usług, grup produktowych oraz obsługiwanych klientów i ich segmentów;
- wsparcie realizacji strategii zarządzania łańcuchem dostaw poprzez zapewnienie informacji o wpływie portfela produktów na rentowność klientów, oraz odwrotnie, wpływu portfela klientów na rentowność kupowanych przez nich produktów;
- uzyskanie możliwości analizy kosztów i rentowności na zasadzie od ogółu do szczegółu zarówno z perspektywy produktów, jak i z perspektywy klientów przedsiębiorstwa.